Registrácia podniku
16. 07. 2021

Keď prídeme o čašníkov, nezachráni nás ani najchutnejšie jedlo

  • Info
titulný obrázok

Denne prichádza do kontaktu so stovkami hostí, stovkami rôznych nálad, osobností a požiadaviek, ktorým chce maximálne vyhovieť. Čašník je z veľkej časti psychológom, ktorý je schopný naladiť sa na hosťa vhodným tónom komunikácie, vcítiť sa do jeho emócií, správne čítať neverbálnu komunikáciu a poznať odpovede na jeho otázky. Pre hosťa je sprievodcom a partnerom zároveň.

„Obsluha zosobňuje filozofiu podniku, je jeho tvárou a má podstatný podiel na atmosfére reštaurácie. Čašník síce servíruje jedlo a nápoje, ale v skutočnosti podáva zážitok,“ podotýka Miriama Vojčíková, ktorá šéfuje tímu čašníkov v Reštaurácii Sissi v Hoteli Lomnica.

Povolanie čašníka v sebe zahŕňa spektrum rôznych špecializácií, ktoré si možno laik automaticky nespája s touto profesiou. Patria sem baristi, someliéri, barmani či odborníci na výčap. Aj profesia čašníka je povolaním, v ktorom sa dá neustále odborne rásť.

„Školíme sa o výrobe vína, jeho párovaní k rôznym druhom jedál, príprave kávy, metódach komunikácie alebo o najnovších svetových trendoch, ktoré potom vieme pretaviť do praxe. Takže monotónnosť alebo rutina určite v tejto profesii nehrozia,“ úsmevne poznamenáva Kristína Compel, restaurant manažérka Sissi.



Práca servisu na rozdiel od kuchyne nemá hmatateľné výsledky a nedá sa jednoducho zmerať. Od jeho prístupu však výrazne závisí to, či sa hosť v budúcnosti vráti do reštaurácie alebo ju dokonca bude odporúčať.

„Dlhé obdobie núteného útlmu v gastronómii nás na niekoľko mesiacov odstrihlo od kontaktu s hosťami. Všetkým nám to určite dalo dôležité poznanie, aká nevyhnutná je vzájomná súdržnosť, ale aj zanietenie pre túto prácu, keďže veľa ľudí stratilo dôveru v tento sektor. Keď však po takom dlhom čase vidíte hostí, ako sa k vám s radosťou vracajú aj napriek obmedzeným podmienkam prevádzky, je to neopísateľný pocit zadosťučinenia,“ dodáva Peter Marek.

V článku niekoľkokrát spomíname že, keď prídeme o čašníkov, nezachráni nás ani najchutnejšie jedlo. Pre konkrétny príklad na vysvetlenie nemusíme loviť dlho v pamäti. Stačí sa obzrieť pár mesiacov dozadu. Počas dlhej odluky od návštev reštaurácií a kaviarní suplovali výpadok gastronomických služieb donášky. Napriek tomu, že sme vďaka nim uspokojili svoje chute po dobrom jedle, chýbal nám kontakt s ľuďmi v servise a servis samotný. Táto situácia krásne demonštruje, ako vzácne nám bolo to, čo sme dovtedy brali ako samozrejmosť. Aktuálny stav spojený s akútnym nedostatkom ľudí, ktorí sa chcú vrátiť k práci v servise, bije na poplach. Možno aj preto, že si verejnosť doteraz dostatočne neuvedomovala ich dôležitosť. Ešte stále však nie je neskoro na to, aby sme tejto profesii prejavili uznanie, ocenili jej význam. Nedovoľme, aby čašnícke remeslo zapadlo prachom. Na úvod stačí málo.

Celý článok nájdete na: https://www.hotellomnica.sk/ke...